De belangrijkste trends in e-mailmarketing

Veel bedrijven zijn tegenwoordig voornamelijk bezig met social media en hoe zij deze moeten inzetten. Dit is ook zeker belangrijk, maar e-mailmarketing blijft ook belangrijk om aandacht aan te besteden. Wel zijn er een paar dingen veranderd op het gebied van e-mailmarketing, waar je rekening mee moet houden om succesvol te zijn.

Beeldgebruik
Zo moet er bij het versturen van nieuwsbrieven en e-mails, rekening gehouden worden met het beeldgebruik. Mensen lezen geen lange lappen met tekst. Maar als het te lang duurt om een beeld te laden, dan wordt de e-mail ook al gauw weg geklikt.

Video in e-mail
Het wordt steeds gemakkelijker om een video in een e-mail te plaatsen en ook het zelf maken van een video wordt makkelijker en goedkoper. Doordat mensen elke dag zo’n grote berg aan informatie te verwerken krijgen, is het handig als zij in een paar seconden jouw boodschap kunnen zien. Het is gebleken dat een e-mail met daarin een video maarliefst 280% meer rendement oplevert (Heering, 2014).

Image

Vertrouwen en autoriteit
Zorg ervoor dat je vertrouwen en autoriteit uitstraalt. Dit doe je door goede content te plaatsen. Een belangrijke tip hierbij: zorg ervoor dat je niet vertelt WAT je doet maar WAAROM je het doet. Het moet duidelijk zijn welk probleem je oplost.

Mobiel
Dat mobiel steeds bekangrijker wordt is geen verrassing. Wel moet je goed weten hoe je hiermee om moet gaan. Meer dan de helft van de e-mails wordt tegenwoordig op een mobiel apparaat gelezen. Zorg er dus voor dat jouw email of nieuwsbrief, goed leesbaar is op elke schermgrootte.
Het gedrag van de lezer is anders op een mobiel dan op een pc. Mensen doen nog steeds sneller een aankoop via de pc dan via een mobiel apparaat. Ben je hiervan bewust en zorg dat je hier op inspeelt (Toonders, Frankwatching, 2014).

Samenwerking social media en e-mail
Social media wordt gezien als het allerbelangrijkste online-kanaal, maar het hebben van een e-mail adres van een klant is eigenlijk veel waardevoller. Je kunt je op deze manier specifiek richten op een bepaalde persoon. Bovendien kun je deze e-mailadressen ook gebruiken om via Facebook gerichte advertenties te versturen (Toonders, Frankwatching, 2014).

Je klantenbestand opdelen
Deze trend is alleen van toepassing als mensen een profiel hebben aangemaakt op je website.
Je kunt je klanten opdelen in verschillende segmenten. Bijvoorbeeld mensen die elke maand iets kopen, of klanten die maar een keer per jaar iets kopen. Door hier een onderscheid in te maken, leer je je klant beter kennen en kun je je communicatie in je e-mail afstemmen op het koopgedrag van de klant (Heering, 2014).

Image

Bronnen:

Heering, M. (2014, 03 17). Copernica. Retrieved from Copernica: http://www.copernica.com/nl/blog/de-e-mailmarketinglijst-voor-2014-vijf-te-volgen-trends
Toonders, J. (2014, 03 17). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/02/03/e-mailmarketing-de-trends-voor-2014/#more-279954
Toonders, J. (2014, 03 17). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/01/13/e-mailmarketing-de-6-hoofdtrends-die-je-niet-mag-missen/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s