Tentoonstelling ‘WAANZIEN’ in het Moti museum

Image

Het Moti museum, gelegen in het centrum van Breda, is voor iedereen die interesse heeft in alles wat met communicatie te maken heeft. De huidige tentoonstelling ‘WAANZIEN’ laat zien wat voor rol de media in onze huidige samenleving spelen en hoe zij ons brein vaak voor de gek houden.

Samen met een klasgenoot, ging ik op pad naar het museum. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten bij een museum over communicatie. Ik dacht aan schilderijen en beelden van reclame uitingen door de jaren heen, maar gelukkig zat de tentoonstelling vol met interactieve dingen waar je zelf aan mee kon doen.
Zo kon je op in een soort boodschappenhoek zelf boodschappen scannen. Er hingen verschillende verpakkingsvoorbeelden van hetzelfde product. De ene verpakking flitsend en aantrekkelijk, de andere somber. Op basis van welke verpakking jij scande, werd beoordeeld hoe gevoelig je bent voor reclame. Mijn uitslag was wel even schrikken: Een super hoge reclame gevoeligheid! Zo zie je maar weer, ook al denk je misschien (net als ik) dat je wel opgewassen bent tegen al die reclame uitingen, niks is minder waar!

LauraMedoOnlineMarketingCommunicatieImage

In het museum werd ook aandacht besteed aan social media. Zo hadden ze een eigen soort Twitter nagemaakt in het museum, namelijk: Woeffer. Hier kon je je ‘blaf’ neerzetten die daarna op een groot scherm in het museum werd getoond. Zo kon je goed zien wat een onzin iedereen erop zette. 

Woeffer Moti Museum

De tentoonstelling zat vol met zulk soort interactieve dingen, die je aan het denken zetten. Met voorbeelden laten ze zien dat wat je ziet, niet altijd klopt met de werkelijkheid. In het Moti museum wordt je je ervan bewust, op welke manier je hersenen je soms voor de gek houden. Ze passen beelden aan, laten dingen weg en laten halen zaken door de war. De reclames kunnen hier mooi op inspelen.

De tentoonstelling ‘WAANZIEN’ heeft mij blij verrast. Het was interessant om te zien wat voor trucjes de media toepast om mensen tot een aankoop te stimuleren. Ik zou dan ook zeker aanraden om een bezoekje te brengen aan dit museum. Heb je geen speciale interesse in communicatie en reclame? Dat maakt niet uit, iedereen kan zich vermaken in dit museum! 

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling ‘WAANZIEN’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s