Hoe gebruik je social media als bedrijf?

Veel bedrijven willen ‘iets’ doen met social media, alleen ze weten niet zo goed wat. Want je kunt wel accounts aanmaken op allerlei platforms, maar je moet wel weten hoe je het veste te werk kunt gaan. Met de tips hieronder, laat ik zien op welke manier bedrijven social media succesvol in kunnen zetten.

Benader beinvloeders
Veel bedrijven gebruiken een sociaal medium om op te adverteren. Dit kan goed werken, maar iets anders wat je zou kunnen doen is het benaderen van invloedrijke mensen binnen op een bepaald gebied (bijvoorbeeld bloggers). Als je er voor kunt zorgen dat zij over jouw product gaan praten, dan bereik je de meteen een hele groep mensen, die ook nog eens erg veel waarde hechten aan wat deze bloggers schrijven.

Prijs niet alleen je eigen product aan
Op social media is het belangrijk om niet alleen je eigen producten aan te bevelen door middel van advertenties. Plaats liever relevante content die te maken heeft met jou product op je social media kanalen. Dit in combinatie met advertenties werkt veel beter dan advertenties alleen.

Stel je doelen vast
Als je begint het inzetten van een bepaald sociaal medium, zorg er dan voor dat je weet wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld meer klanten, meer naamsbekendheid of een sterker merk? Als je hier van tevoren over nadenkt, is het makkelijker om gericht te werk te gaan op je social media account.

Blijf actief
Heb je een social media account aangemaakt? Blijf er dan wel actief op. Zorg dat je relevante berichten, foto’s of wat dan ook plaatst, want pagina waar niets op gebeurt, daar zit niemand op te wachten. Bovendien bereik je daar je doelen niet mee.
Ga vooral ook in gesprek met je volgers, waar daar is social media voor bedoeld. Je zult zien dat je op die manier vanzelf meer volgers krijgt.

Reageer op klachten
Steeds vaker zie je dat mensen via sociale media gaan klagen over een merk of bedrijf. Als dit bij jouw bedrijf gebeurt, zorg er dan voor dat je hier goed op reageert. Niet reageren, zorgt voor frustratie en boosheid bij je volgers.
Dit kun je doen door het inzetten van een webcare team, die alles monitoren wat er op je social media accounts gebeurt. Het belangrijkste is om te reageren en de klacht proberen op te lossen (Kerkhof, 2014).

Bronnen:

Kerkhof, P. (2014, 03 22). Dare.uva. Retrieved from Dare.uva: http://dare.uva.nl/document/454544
Managementsite. (2014, 03 22). Retrieved from Managementsite: http://www.managementsite.nl/kennisbank/social-media
Vaissier, S. (2014, 03 22). Epicventure. Retrieved from Epicventure: http://www.epicventure.nl/nieuws/tips-voor-bedrijven-social-media-succesvol-inzetten/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s