Tumblr

Een ander redelijk bekend sociaal medium in Nederland is Tumblr. Tumblr is vooral een heel handig medium voor bedrijven die zich richten op jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Lees gauw verder om te zien wat de mogelijkheden zijn met Tumblr.

Image

Het gebruik van Tumblr onder jongeren is steeds verder toegenomen de laatste paar jaren. Op Facebook zijn juist steeds minder jongeren te vinden, kenners zeggen dat het er op lijkt dat mensen van Facebook overstappen op Tumblr (Adwise, 2014).

Tumblr is een sociaal medium waarmee je blogs, afbeeldingen, filmpjes en links met je volgers kunt delen. Het verschil met andere sociale media (waar deze zaken ook allemaal kunnen) is dat je bij Tumblr content kunt ‘rebloggen’, dat betekent dat je content van anderen overneemt en eventueel bewerkt (Vermoesen, 2014). Hierdoor blijft deze content erg lang bestaan. Door het steeds weer te delen van dezelfde berichten of afbeeldingen.

Wel is het belangrijk dat mensen jouw content willen delen, zorg er dus voor dat je unieke en aantrekkelijke berichten plaatst (Adwise, 2014).

Steeds meer bedrijven gaan Tumblr gebruiken. Ook daardoor is het van belang om hier in mee te gaan. Een paar belangrijke punten die je moet onthouden als je een blog aanmaakt op Tumblr.
Je moet je van tevoren bedenken waar jouw blog over gaat. Het is niet de bedoeling om algemene content te delen. De bedoeling van Tumblr is om echt je eigen verhaal te vertellen en dit te delen met anderen.
Zorg er ook voor dat je goed vindbaar bent voor anderen. Dit doe je door relevante tags bij je blogs te zetten. Ga vooral ook andere blogs en reblog de dingen die zij er op zetten. Dit zorgt er voor dat je sociaal bent en dat anderen dit ook eerder bij jou zullen doen (Bueters, 2014).

Tumblr is erg gericht op visuele content. Veel meer dan tekstueel. Probeer dus ook aantrekkelijke afbeeldingen te plaatsen, hier klikken mensen veel eerder op dan op stukken tekst.

Als je eenmaal wat bekender bent met Tumblr, kun je met google analytics bekijken wie en hoeveel mensen jouw account bezoekt. Hier kun je dan weer de afbeeldingen of berichten die je plaatst op afstemmen (Bueters, 2014).

Een nadeel aan Tumblr is dat het niet echt zorgt voor betere zoekmachine resultaten. Een WordPress blog zal hoger in Google komen dan een blog op Tumblr. Maar het is natuurlijk altijd zo dat hoe actiever je bent, hoe beter je vindbaar bent.
Voor bedrijven biedt Tumblr op het SEO vlak dus niet een meerwaarde voor het bedrijf, maar als je als bedrijf wat informelere content wilt verspreiden dan is Tumblr ideaal (Bogaert, 2014).

Bronnen:

Adwise. (2014, 03 29). Retrieved from Adwise: http://www.adwise.nl/blog/bereik-de-jonge-doelgroep-met-tumblr.html
Bogaert, T. (2014, 03 29). Queromedia. Retrieved from Queromedia: http://www.queromedia.be/big-content-small-fish/social-media/tumblr-voor-marketeers-13376/
Bueters, P. (2014, 03 29). Sprout. Retrieved from Sprout: http://www.sprout.nl/299/dossier/301/72164/creeer-een-buzz/zo-zet-je-tumblr-zakelijk-in.html
Vermoesen, K. (2014, 03 29). Finn. Retrieved from Finn: http://www.finn.be/blogs/waarom-obama-voor-tumblr-kiest-en-u-dat-ook-zou-moeten-doen

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s