Webinar e-mailmarketing

Wat zijn de regels met betrekking tot e-mail marketing? Wat mag er wel en wat niet? Mag je zomaar iedereen een reclame of een nieuwsbrief sturen? Tijdens het webinar over E-mail marketing van ICT specialist Arnoud Engelfried kwamen al deze vragen aan bod.
Image

Volgens de wet mag je niet zomaar via een communicatie middel berichten versturen naar klanten. Hier zijn verschillende regels voor opgesteld door de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit).

OPTIN
OPTIN betekent dat je de communicatie wel mag versturen. Mensen moeten daarbij wel hebben aangegeven dat zij deze reclame willen ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld door ergens aan te vinken dat zij akkoord gaan met de voorwaarden of dat zij informatie willen ontvangen. Maar dit kan ook mondeling worden afgesproken. Het is echter niet toegestaan om de toestemming te verwerken in je algemene voorwaarden.

Er zijn wel uitzonderingen waarbij je geen directe toestemming van je klant nodig hebt.
Ten eerste moet je de contactgegevens van de klant verkregen hebben via de verkoop van jouw eigen producten of diensten.
Maar wat wordt dan verstaan onder een klant?
Een klant is iemand die bij jou een product of dienst afneemt en hier voor betaald. Iemand die jij een commerciële mail stuurt kan je dus geen klant noemen. Hij/zij moet echt iets bij jou hebben gekocht. Als je een gratis dienst aanbiedt, betekent dat dus niet dat je deze mensen nieuwsbrieven mag sturen of mag mailen.
Er zijn geen duidelijke regels die zeggen hoe lang na een aankoop iemand nog een klant genoemd mag worden, maar de OPTA zegt dat dit van de omstandigheden afhangt. Een half jaar is iemand zeker een klant te noemen, een jaar is echter al wat dubieuzer. Maar als je bijvoorbeeld kerstspullen verkoopt en elk jaar rond kerst een mail stuurt, dan kun je iemand langer dan een jaar als klant zien.

Daarnaast mag je alleen communicatie uitingen sturen die gelijksoortige producten of diensten aanbieden als het product wat je hebt verkocht.
Dit mag alleen via hetzelfde bedrijf als waar het product is verkocht. Partnerbedrijven mogen van de OPTA bijvoorbeeld dus geen reclame sturen naar klanten van jouw bedrijf.
Wat wordt er verstaan onder een gelijksoortig product of dienst?
Een product dat op de een of andere manier gerelateerd is aan het product dat je hebt gekocht. Heb je iemand bijvoorbeeld een laptop verkocht? Dan mag je een nieuwsbrief sturen over monitors, laptops maar bijvoorbeeld ook iPhones. Je moet daarbij kunnen uitleggen waarom deze reclame gerelateerd is aan het verkochte product anders kan dat voor problemen zorgen.

Image

Klantgegevens
Hoe kom je aan klantgegevens?
Je moet altijd aangeven wat er met de gegevens gaat gebeuren.
Daarnaast moet je als er staat dat er mailing worden verstuurd van jou en je partners, dus ook echt informatie van jouw bedrijf sturen en niet alleen van je partners. Ook mag je geen hopen informatie van je partners in jouw nieuwsbrief stoppen.
Verplicht is ook dat er op de website moet staan van welke partners men dan reclame gaat versturen. Daar mag niets bijstaan in de trant van: ‘en mogelijk aan andere derden’, want de klant weet dan nog steeds niet wie dat zijn. Daarbij moet duidelijk worden gemaakt wat de inhoud van de berichten ongeveer zal zijn.

Als je zegt dat mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief, zorg dan ook dat dit echt een nieuwsbrief is. Dus geen brief vol met reclame en acties. Er moet daadwerkelijk ‘nieuws’ in te vinden zijn.

OPTIN betekent niet dat klanten er meteen mee akkoord gaan dat je ze reclame stuurt. Daarom moet het heel duidelijk zijn waar deze reclame over gaat. Bijvoorbeeld: ‘Etos mag mij reclame sturen of nieuwe producten’, of: ‘Arke mag mij een aanbod doen voor een reis’.

Houdt altijd de regels van de OPTA aan. Het kan zijn dat er uitzonderingen zijn en dat je in sommige gevallen wel commerciële communicatie mag versturen, echter is het af te raden om dat te doen. Als je de regels van de OPTA aanhoudt, dan zit je altijd goed.

Tot slot: Wat moet reclame bevatten?

Vermeld bij reclame altijd de bedrijfsnaam en vestigingsplaats en het KVK nummer. Dit zijn is allemaal verplichte informatie die getoond moet worden. Bij een nieuwsbrief moet er altijd een afmeldadres bij vermeld staan (OPTOUT).
Vermeld verder altijd de prijs van producten en andere essentiële informatie. Bijvoorbeeld dat een product maar een week verkrijgbaar is of dat een actie 3 dagen duurt.
Daarnaast moet het bericht moet direct herkenbaar zijn als reclame. De subjectregel moet bijvoorbeeld het woord nieuwsbrief/ advertentie bevatten.
Als je deze regels goed in je achterhoofd houdt, kan je dat hoge boetes besparen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het webinar bij dit artikel?

Klik dan op de link hieronder voor de webinar:
http://www.youtube.com/watch?v=Ydk6MxDG_a8

Of bekijk de presentatie:
http://www.slideshare.net/Yargon/emailmarketing-optin-listbuilding-de-wet

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s