2014: Dit kan echt niet meer op SEO gebied

Op SEO gebied veranderd er zo snel zo veel dat het bijna niet meer bij te houden is. Er zijn echter wel een paar zaken die je echt niet meer moet doen voor een betere vindbaarheid. In dit artikel staan 5 punten beschreven die je als online marketeer maar beter kunt laten.
Image

Linkbuilding
Vroeger werd er door online marketeers nog volop gebruik gemaakt van linkbuilding. Men probeerde links van de eigen website op allerlei andere websites te plaatsen. Ook als deze niet per se relevant waren. Google Penguin heeft dit daarna afgestraft en nu is het niet meer mogelijk om op deze manier aan linkbuilding te doen. Tegenwoordig is het belangrijk om te ‘werken aan een goed linkprofiel’.
Dat wil zeggen dat je er voor zorgt dat je relevante content plaatst. Linkbuilding is dan niet eens meer echt nodig. Mensen zullen jouw link als deze relevant is vanzelf gaan plaatsen. Je zorgt er dus voor dat jouw content zo goed is, dat mensen deze zelf willen delen. Hierdoor zul je nog altijd hoger in Google komen (Smink, 2014).
Kwalitatieve en relevante links kunnen nog altijd wel bijdragen aan een goede vindbaarheid, zorg er echter voor dat je niet gaat ‘spammen’ (Slaats, 2014).

Persberichten
Door het plaatsen van persberichten kreeg je vroeger in een korte periode een hele hoop links die naar jouw website linkten. Dit door bijvoorbeeld blogs die ingesteld hebben dat ze automatisch deze persberichten overnemen. Zo had je ineens tientallen links die naar hetzelfde artikel linkten.
Het was te verwachten dat dit niet lang meer ongestraft zou blijven door Google. En dat is dus ook niet meer zo. Google indexeert deze links als ‘onnatuurlijk verkregen door betaling’ links. Als je een DOFOLLOW tag had, zal Google deze zelfs vaak omzetten in een NOFOLLOW tag (Slaats, 2014).

Footer links
De laatste jaren maakten veel bedrijven gebruik van footer links. Deze links heb je vast wel eens zien staan onderaan een website. Ze dienen er voor om specifieke zoekwoorden af te vangen voor een bepaalde zoekterm (Admonks, 2014). Tegenwoordig kan dit echt niet meer.
Op de eerste plaats zijn de links natuurlijk hartstikke overbodig en doen ze inhoudelijk niks goeds voor je website. Daarbij komt dat Google het al lang door heeft en het gebruik van deze footer links tegen gaat. Je zult daarom niet langer hoger in Google gerankt worden door het gebruik van deze links. Het kan zelfs zijn dat je er juist lager mee in Google komt (CLICKR, 2014).
Wat je wel kunt doen is om op je website interne links in een stukje tekst over je bedrijf te plaatsen. Houd altijd goed in de gaten hoe veel mensen dit doen, want je weet nooit wanneer Google iets als spam gaat bestempelen (Admonks, 2014).

linkbuilding

SEO achterhaald
Enkele kenners in het vakgebied stellen dat de term SEO eigenlijk ook al achterhaald begint te worden. De term suggereert dat je met het optimaliseren van je zoekwoorden al een goede vindbaarheid kunt verkrijgen. Door de maatregelen die Google steeds meer neemt ten aanzien van optimalisatie, is zelfs al het woord over-optimalisatie (ook wel manipulatie) bedacht.
Tegenwoordig is het veel belangrijker dat je goede content plaatst die zo interessant wordt gevonden door de eindgebruiker, dat je vanzelf beter vindbaar bent. Het is dus niet alleen een kwestie meer van beeld en teksten optimaliseren. Je moet echt zorgen dat je een toegevoegde waarde biedt voor mensen door bijzondere content te maken (Smink, 2014). Vindbaarheid wordt hier dan als vanzelf een gevolg van.
Zorg dat je niet alleen kleine optimalisaties toepast, maar zorg voor een algehele inspanning voor een betere website en dus vindbaarheid.

Geen zoekwoorden maar thema’s
Voorheen was het nog heel belangrijk om uit te zoeken wat het beste zoekwoord was voor jouw pagina en hier vervolgens je website optimaal voor in te richten. Dat is echter niet meer zo. Google heeft als hoofddoel dat de website het best in ingericht voor de eindgebruiker en niet voor Google zelf (Smink, 2014).
Tegenwoordig is het veel beter om in thema’s te denken. Synoniemen voor een bepaald woord werden vroeger niet gebruikt, maar dat is nu wel heel erg belangrijk. Schrijf je een tekst over bijvoorbeeld winterjassen, gebruik dit woord dan zeker in je title tag en en url, maar gebruik daarbij ook andere synoniemen zoals jassen en kleding. Dit wordt net zo belangrijk gevonden.
Schrijf ook teksten rondom het thema, bijvoorbeeld over hoe je je winterjas schoon houdt. Dit zorgt voor relevantie bij de eindgebruiker en daardoor voor een betere vindbaarheid (Smink, 2014).

Bronnen:

Admonks. (2014, 05 29). Retrieved from Admonks: http://www.admonks.nl/seo-links-in-de-footer-van-je-website-niet-doen/
CLICKR. (2014, 05 21). CLICKR interview. (L. Medo, Interviewer)
Slaats, M. (2014, 05 29). Seochamp. Retrieved from Seochamp: http://seochamp.nl/persberichten-dragen-niet-meer-bij-aan-seo/
Smink, C. (2014, 05 29). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/02/14/mond-spoelen-verboden-woorden-bij-seo-anno-2014/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s