De 5 SEO trends voor 2014

Nu we weten wat echt niet meer kan op SEO gebied in 2014, gaan we kijken naar de trends voor dit jaar.

Seo-trends-2014-300x180

Vindbaarheid ipv zichtbaarheid
Een belangrijke ontwikkeling binnen het vakgebied is dat het niet meer zo zeer gaat om het verkrijgen van veel traffic naar je website, maar dat het veel belangrijker is om de juiste mensen naar je website te krijgen, zodat er ook daadwerkelijk acties plaatsvinden. Mensen moeten echt iets gaan kopen/aanmelden/ doen op je website, dat is veel belangrijker dan dat er maar gewoon veel publiek naar de website komt, wat in het verleden nog wel eens als het belangrijkste werd gezien.
Een andere trend is dat content marketing steeds belangrijker wordt. Het is belangrijk vanuit allerlei kanalen de juiste bezoeker naar je website te krijgen. De juiste relevante informatie moet op de juiste plek beschikbaar zijn voor de juiste doelgroep (CLICKR, 2014).

Ranking minder belangrijk
Google kijkt bij mensen steeds meer naar hun locatie, zoekgedrag en geschiedenis. Hier past hij de zoekresultaten op aan. Het kan dus zo zijn dat je bij Piet op de 3e plek staat en bij Jantje op de 6e . De zoekmachineresultaten worden dus steeds meer gepersonaliseerd. Tegenwoordig kun je minder gemakkelijk meten hoe Google jouw website rankt.
Gebleken is dat het helemaal niet zo erg is als je op de 3e, 4e. of 5e positie staat. Veel belangrijker is dat je een goede titel en omschrijving toevoegt. Dit omdat mensen zich dan beter een voorstelling kunnen maken bij jouw pagina en als ze wat beter zoeken, komen ze toch op jouw pagina terecht (Groot, 2014).

Secure search
Google heeft voor 2014 iets nieuws bedacht waardoor de gebruikte zoekwoorden niet meer worden weergegeven in Google Analytics. Door deze secure search is het alleen nog mogelijk om betaalde zoekresultaten in Google Analytics te zien. Dit zorgt ervoor dat veel bedrijven hun SEO strategie in 2014 aan moeten passen.
Secure search zijn zoekopdrachten waarbij via SSL encryptie. Als je naar je Google Analytics account gaat kun je het ook zien wanneer iemand jou via een secure search heeft bereikt.
De reden dat Google deze verandering heeft toegepast is omdat zij ervoor willen zorgen dat de focus weer komt te liggen op de kwaliteit van de content in plaats van op de zoekwoorden (Mulder, 2014).

SEO-trends-for-2014

Laadtijd
In 2014 blijft de laadtijd van je pagina belangrijk. Google heeft een 1 seconde regel voor de laadtijd en geeft ook tips over hoe je deze kunt bereiken (Groot, 2014).
Het is ook belangrijk om je website goed in te richten voor mobiele apparaten. Vroeger was het nog wel eens zo dat mensen door moesten klikken naar de mobiele versie van de website, dit heeft een negatief effect op de laadtijd wat ook weer slechter is voor de vindbaarheid (Mulder, 2014).

Gebruiksvriendelijkheid
Zoals eerder vermeld word Google steeds slimmer en gaat steeds meer controleren. Iets wat erg belangrijk wordt bevonden is een goede gebruiksvriendelijkheid van je website. Mensen moeten snel en duidelijk de juiste informatie op je website kunnen vinden (Valentin, 2014).
Daarbij is staat kwaliteit boven kwantiteit en dat is misschien wel de belangrijkste regel die je in 2014 moet naleven voor een goede SEO.

Bronnen:

CLICKR. (2014, 05 21). Inteview CLICKR. (L. Medo, Interviewer)
Groot, R. d. (2014, 05 28). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/14/seo-in-2014-zonder-wrijving-geen-glans/
Mulder, M. (2014, 05 21). Peltenburg. Retrieved from Peltenburg: http://www.peltenburg.eu/knowhow/artikelen/seo_trends_en_ontwikkelingen_voor_2014/
Toonders, J. (2014, 05 08). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/01/06/zoekmachinemarketing-de-trends-voor-2014/
Valentin, J. (2014, 05 21). Revealit. Retrieved from Revealit: http://www.revealit.nl/internet-marketing/seo-trends-in-2014/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s