De geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel eens van SEO gehoord. Bedrijven zijn er steeds meer mee bezig en ook mensen met een eigen website houden zich met SEO bezig. Maar hoe is het nu eigenlijk allemaal begonnen? En hoe hebben SEO experts zich steeds moeten aanpassen aan de veranderingen die door grote zoekmachines als Google werden ingevoerd?

Image

Zoeken niet populair
Toen het internet ontstond waren zoekmachines nog niet zo populair. Bedrijven hadden wel vaak een ‘web portal’. Een soort van startpagina met daarin een hoop informatie die ervoor moest zorgen een structuur in het vele webverkeer te krijgen. Zoeken op het internet werd in deze tijd nog niet heel veel gedaan. Men zag het nut er niet echt van in. Bedrijven wilden iemand niet wegsturen naar een andere pagina, ze wilden hem op hun eigen pagina houden (Fransistadema, 2014).

Groei van SEO
De groei van SEO is samen gekomen met de groei van het internet. Rond het jaar 1990 begon SEO eigenlijk door mensen die een website doorstuurden naar een specifieke zoekmachine.  Ze moesten zich als het ware aanmelden voor een bepaalde zoekmachine (Hendrixen, 2014).
In deze tijd noemde men zoekmachines nog ‘spiders’ die alle pagina’s en data opsloegen. Als er dan een zoekopdracht werd gedaan dan werd deze door een indexer verwerkt (Novmart, 2014).

Trucjes
Als men vroeger een website aan het optimaliseren was dan had men dat al snel gedaan. Je hoefde alleen maar je Meta keywords en description in te vullen en dat was eigenlijk al genoeg (Sigterman, 2014).
Later begonnen mensen steeds meer door te krijgen dat er bepaalde ‘trucjes’ zijn die ervoor zorgen dat je hoger wordt geïndexeerd door een zoekmachine.
Bijvoorbeeld zo veel mogelijk van je trefwoorden op je website zetten en deze dan in dezelfde kleur als de achtergrond van je website plaatsen. Iedereen die een beetje bekend is met SEO, weet dat je dit tegenwoordig echt niet meer kunt doen.

Image

Google
Op een gegeven moment kwam Google steeds meer aan de macht. Rond die tijd werd het ook steeds moeilijker om deze ‘trucjes’ uit te halen. Daardoor werd Google ook gelijk een betere zoekmachine dan de anderen. Omdat de relevantste websites ook echt bovenaan kwamen te staan (Hendrixen, 2014). De zoekmachines die voor die tijd werden gebruikt konden het grote groeiende karakter van het internet niet aan. Daardoor kwamen er weinig relevante zoekresultaten naar boven (Fransistadema, 2014).
Zoekmachines die voor de tijd van Google veel werden gebruikt waren:

  • AltaVista (de belangrijkste zoekmachine voor de tijd van Google)
  • Excite
  • HotBot
  • Lycos (Hendrixen, 2014)

Deze zoekmachines deden er van alles aan om hun zakkende marktaandeel te vergoten. Ze gaven bakken met geld uit aan marketing om hun bedrijf nog te redden. Maar dit lukte niet. Google investeerde in plaats van in branding, in onderzoek, en zoals we aan de omvang van Google kunnen zien, bleek dat een heel goede zet te zijn van het bedrijf (Fransistadema, 2014).

En nu…?
Zoals we zien is SEO een veelbewogen onderwerp en niemand weet zeker hoe het er in de toekomst uit zal zien. Wel is het aannemelijk dat er nog veel zal gaan veranderen. Veel mensen hebben het over gepersonaliseerde zoekresultaten, waardoor SEO eigenlijk overbodig wordt. Maar niemand weet het zeker. We weten alleen dat het belangrijk is om de ontwikkelingen van SEO goed bij te blijven houden zodat je hier op in kunt spelen.

Bekijk hieronder een leuk en informatief filmpje over SEO door de jaren heen!

http://www.slideshare.net/HubSpot/hub-spot-historyofseocoffeetips?ref=https://lauramedo.wordpress.com/2014/06/03/de-geschiedenis-van-zoekmachineoptimalisatie/

 

Bronnen:

Fransistadema. (2014, 06 03). Retrieved from Fransistadema: http://www.fransistadema.nl/zoekmachines-korte-geschiedenis/

Hendrixen, M. (2014, 06 03). Hendrixen. Retrieved from Hendrixen: http://hendrixen.nl/de-geschiedenis-van-zoekmachineoptimalisatie-seo/

Novmart. (2014, 06 03). Retrieved from Novmart: http://www.novmart.com/Producten/Seo/Seo-Degeschiedenis.aspx

Sigterman, E. (2014, 06 03). Siggyvolgt. Retrieved from Siggyvolgt: http://www.siggyvolgt.nl/2011/05/geschiedenis-van-seo.html

HubSpot. (2014, 06 03). Slideshare. Retrieved from Slideshare: http://www.slideshare.net/HubSpot/hub-spot-historyofseocoffeetips?ref=https://lauramedo.wordpress.com/2014/06/03/de-geschiedenis-van-zoekmachineoptimalisatie/

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s