SEO voor mobiele websites

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen op mobiele websites te vinden. Verwacht wordt dat dit ook steeds meer zal worden. Google zegt zelf ook dat zij meer aandacht gaan besteden aan mobiele SEO. Reden genoeg dus voor een artikel over SEO voor mobiele websites!

Image

Omdat er zoveel mensen op mobiele websites zitten is het nodig om een goede SEO strategie voor mobiele websites te hanteren. Veel mobiele websites zijn nog niet goed genoeg aangepast voor een goede vindbaarheid. Hieronder een aantal dingen die je kunt doen om je mobile SEO te verbeteren. Als eerst laat ik 3 verschillende mobiele SEO strategieën zien.

Desktopwebsite
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om gewoon je desktop website met dezelfde URL te behouden en deze ook voor mobiele devices te gebruiken. Er kleven echter wel wat nadelen aan deze methode. Ten eerste is de desktop website niet gebruiksvriendelijk. Je moet veel inzoomen en scollen, daarbij kun je vaak niet goed op links klikken en het duurt lang voordat de website geladen is.
Toch kiezen veel mensen voor een desktopwebsite op mobiele apparaten. Dit omdat het heel gemakkelijk is. Je hoeft niets aan te passen en dat is dus lekker gemakkelijk. Het is echter helemaal niet slim, omdat het je veel klanten kan kosten! Bovendien scoort een ongebruiksvriendelijke website niet hoog in de zoekresultaten. Investeer dus in een goede mobiele website (Ishak, 2014).

Responsive ontwerp
Google geeft aan dat een responsive ontwerp (een ontwerp dat zich aanpast aan schermgroottes) niet zorgt voor betere resultaten in de zoekmachine.
Zaken als een lange laadtijd en error pagina’s op de website kunnen deze wel beïnvloeden. Zorg er dus altijd voor dat je mobiele website een korte laadtijd heeft en geen foutieve pagina’s (Heilbron, 2014).
De grote voordelen van een responsive ontwerp zijn dat alle content op één URL staat, wat toch weer beter is voor je vindbaarheid. Daarbij hoef je de content maar een keer te schrijven. Je hoeft dus geen aparte mobiele website te maken. Ook heb je geen kans op duplicate content (twee dezelfde pagina’s op je website).
De nadelen zijn dat de teksten op mobiele versies soms in heel grote tekstblokken komen te staan wat zorgt voor een minder duidelijke website.
Een ander nadeel bij een responsive ontwerp is dat zoekopdrachten op mobieltjes verschillen van zoekopdrachten op een gewone pc (Ishak, 2014).
Een ander nadeel is dat de laadtijd lang kan zijn bij een eenvoudig responsive ontwerp. Dit omdat er gebruik wordt gemaakt van dezelfde afbeeldingen en video’s als op de gewone desktop versie (Heilbron, 2014).

Dynamische website
Bij een dynamische website heb je dezelfde URL als op je gewone pagina. De content op de pagina verandert wel. Je krijgt dus een andere versie van de website te zien als je via een mobiel apparaat kijkt. De grote voordelen van een dynamische website zijn dat er net als bij de responsive website geen sprake is van duplicate content. Ook blijven alle linkwaardes binnen dezelfde URL en deze worden daardoor niet van elkaar gescheiden.
De nadelen van dynamische websites zijn dat ze redelijk duur zijn en dat ze moeilijk te onderhouden zijn. Als je niet zo goed met websites bent is het daardoor minder slim om voor een dynamische website te kiezen (Hoving, 2014).

Mobiele sites
Mobiele sites zijn sites die de gebruiker doorverwijzen naar een apart subdomein. Er zijn als het ware twee pagina’s: een gewone en een mobiele. De gebruiker wordt meestal vanzelf doorverwezen naar de juiste pagina. Als iemand op een mobiel apparaat zit, wordt hij meestal vanzelf doorgestuurd naar een de mobiele versie van de site.
De voordelen van een mobiele website zijn dat het eenvoudig te maken is. Voor de gebruiker is een mobiele website goed, omdat de content anders is dan op een desktop.
De belangrijkste nadelen zijn dat er sprake is van duplicate content en dat de linkwaarde wordt gescheiden wat voor een minder goede SEO zorgt (Hoving, 2014).

Click to call
Op Google maakt men bij de zoekresultaten gebruik van een zogenaamde click to call knop. Als je hier op klik bel je meteen met een bepaald bedrijf. Google zegt dat er 70% van de mensen die op hun mobiel naar een bedrijf zoeken, gebruik maken van deze click to call knop. Zorg dus dat je met jouw ook in Google komt te staan met zo’n knop (Tuk, 2014).

Geen flash
Om je mobiele website goed te laten presteren, is het belangrijk om geen Flash op je (mobiele) website te gebruiken. Je kunt beter kiezen voor HTML 5, of gewoon geen gebruik maken van filmpjes. Flash wordt ook niet ondersteund door iPhone en Android. En sowieso zorgt Flash in het algemeen niet voor een betere vindbaarheid, omdat Google dit niet meetelt in de ranking (Tuk, 2014).

Bronnen:

Heilbron, S. (2014, 06 03). Emerce. Retrieved from Emerce: http://www.emerce.nl/best-practice/de-mobiele-seo-strategie-waar-rekening-mee-te-houden

Hoving, M. (2014, 06 03). Marketingfacts. Retrieved from Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/seo-succes-binnen-mobile

Ishak, R. (2014, 06 03). Frankwatching. Retrieved from Frankwatching: http://www.royishak.nl/mobiele-website-maken/

Tuk, Y. (2014, 06 03). Emerce. Retrieved from Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/vergeet-mobiele-seo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s