Voorbeeld van goede SEO: Bol.com!

Een voorbeeld van een bedrijf dat goed meegaat in de huidige ontwikkelingen met betrekking tot SEO is: Bol.com. Zij hebben hun SEO goed ingericht en zijn verkozen tot beste website. Veel mensen vinden de site vertrouwd en duidelijk overkomen. Daarbij scoren zij op allerlei zoekwoorden heel hoog in Google.

Image

Trainingen
Bol.com is heel erg mee bezig om een goede SEO te hebben. Elke maand krijgt het personeel bij bol.com een SEO training, en dat is niet alleen het marketingpersoneel. Iedereen weet bij bol.com dus van SEO af. Zij laten zien dat alle content die men plaatst belangrijk is voor de vindbaarheid van het bedrijf. Hier weet zelfs de receptioniste bij bol.com vanaf omdat zij moeten weten dat alles bijdraagt aan een goede SEO. Op die manier krijgt bol.com ook vaak suggesties en verbeteringen voor hun SEO te horen. Bijvoorbeeld van een medewerker van de klantenservice ie vaak dezelfde vragen krijgt, geeft dit door aan het marketing content team. Deze schrijven er dan iets over op internet waardoor het weer meer vindbaar is (Webleaders, 2014).

Geen linkbuilding
Bol.com is zo bekend dat zij naar eigen zeggen niet aan linkbuilding hoeven te doen. Ze hebben zo veel content op internet dat ze zeggen dat hun vindbaarheid bijna als vanzelf omhoog gaat. Maar natuurlijk doen ze hier ook veel voor.
Zo analyseren ze elke dag de zoekopdrachten en gebruiken ze de resultaten om verbeteringen aan te brengen in on-page SEO (Webleaders, 2014).

Klantgericht
Bol.com zorgt er ook voor dat ze weten waar de klant naar zoekt. Ze kijken niet naar waar ze zelf op gevonden zouden willen worden maar echt naar waar de klant naar zoekt.
Belangrijke zaken die bol.com gebruikt voor de verbetering zijn product reviews en veranderingen in zoekwoordengebruik. Hier maakt bol.com dan meteen goede landingspagina’s voor.
Ook maakt bol.com aparte pagina’s voor België. Dit omdat zij hebben ontdekt dat er daar anders en met andere zoekwoorden wordt gezocht dan in Nederland (Koetsier, 2014).

ISBN nummers
Bij hun boeken voegen zij altijd de ISBN nummers toe. Dit zorgde voor een grote stijging in Google. Dit omdat ze hadden ontdekt dat mensen hier vaak op zoeken. Eerst stonden 5% van hun boeken op de eerste pagina van Google, na toevoeging van de ISBN nummers was dit binnen een maand al gestegen naar 60% (Koetsier, 2014).

Uitgebreide zoekfunctie
Bol.com heeft een erg uitgebreide zoekfunctie. Dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof zij het aller grootste assortiment hebben. Dit is echter niet zo. Bol.com heeft heel veel producten, maar als je in niche markten gaat kijken zul je zien dat er nog veel meer te krijgen is. Toch lijkt het zo dat Bol.com het grootste assortiment heeft omdat zij een uitgebreide zoekfunctie hebben, waarbij je veel navigatiemogelijkheden hebt. Dit zorgt voor een verbetering van hun website en daarbij meteen ook met hun vindbaarheid in de zoekmachine (Seomarktplaats, 2014).

 

Bronnen:

Bol.com. (2014, 05 10). Slideshare. Retrieved from Slideshare: http://www.slideshare.net/bolcompp/bolcom-webinar-seo-voor-gevorderden-17-september-2013

Koetsier, L. (2014, 06 03). Multiply. Retrieved from Multiply: http://www.multiply.nl/blog/39/search-marketing-thursday-seo-bij-bol-com.html

Seomarktplaats. (2014, 06 03). Retrieved from Seomarktplaats: http://www.seomarktplaats.nl/seo_blog/wat-kunnen-kleinere-webshopeigenaren-leren-van-grote-broer-bol-com/#.U43jsvl_vXU

Webleaders. (2014, 05 14). Retrieved from Webleaders: http://www.webleaders.nl/inbound-marketing/presentatie-seo-bol-com-tijdens-search-marketing-thursday/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s